Graviton Dance is a 3D electroacoustic piece which can be presented either as an installation or as a concert piece. The installation version uses a Max patcher to generate infinite variations of sonic timbre and spatialisation. The concert version is a fixed-duration slice from the installation, available in Ambisonic format. The composition developed from On the String (Koh, Lindborg, & Khiew 2010), a ‘theatre of music’ conceived as a journey into the building blocks of matter, reaching the tiniest conceivable specks: vibrating one-dimensional units of energy expressed as strings. Through a purely generative process, Graviton Dance is a kaleïdoscopic sound mobile, driven by a small number of cyclical processes for low-level generation of values for synthesis parameters, creating locally unpredictable musical output and spatialisation. It can be heard as a ballet choreographed for unobservable, mysterious sound objects wrapping themselves in six curled-up dimensions of imperial clothing while traveling four limitless dimensions of space, their dance somehow enabled by the innards of time.
PerMagnus Lindborg’s compositions and installations are presented worldwide, in collaboration with HK New Music Ensemble & ESKYIU (Hong Kong 2018), Lars Lien (Norway), Good Company Arts (New Zealand), Ensemble Berlin PianoPercussion (Germany), Freq Out (e.g. Moderna Museet Stockholm 2008), National Gallery (Singapore 2015), Onassis Centre (Athens 2014) and World Stage Design (Cardiff 2013). He was the finalist in Concours Hélianthe (2018-19), and received First Prize Nordic Orchestra Composer (Stavanger 2002) and Audience Prize Forum (Montreal 1996). He studied piano and composition (B. Mus. Oslo 1995), music computing (IRCAM Paris 1999), musicology (M. Phil. Paris 2003), and sound perception & design in multimodal environments (Ph. D. KTH Stockholm 2015). He teaches electroacoustic composition and multimedia at Seoul National University, and regularly publishes in journals and conferences. He is Review Editor for Frontiers, Asia-Oceania Regional Director of ICMA, and founder of Soundislands.
Composer’s Website: http://www.permagnus.org/ ⟨중력양자의 춤⟩은 설치나 연주회용으로 선보일 수 있는 3차원 전자음향 작품이다. 설치용은 소리의 음색과 공간화의 끊임없는 변주를 생성하기 위해 맥스 패치를 사용한다. 음악회용은 설치용으로부터 길이를 정해 발췌한 일부로, 앰비소닉 방식으로 사용할 수 있다. 이 곡은, 상상할 수 있는 가장 작은 얼룩에 도달하며 물질 덩어리를 쌓는 여정에 착안한 ‘음악극’theatre of music인 ‘끈에 관해’(코, 린보페이, 키유, 2010)에서 발전했다: 끈으로 표현되는 1차원 에너지의 진동하는 단위.
⟨중력양자의 춤⟩은 순수한 생성 과정을 통한 만화경 같은(역주: 변화무쌍하게 끊임없이 변하는) 소리 흔들깨비mobile로, 합성 매개변수로 사용하는 값을 ‘낮은 단계’low-level에서 생성하도록 적은 수의 순환 처리에 의해 구동되어, 국지적으로 예측할 수 없는 음악을 내보내고 공간화를 만든다.
이는, 공간의 무한한 4차원을 여행하는 동안 황실 옷의 6개의 웅크려진 차원에 자기 자신을 감싸는 관찰할 수 없는 신비한 소리 객체들을 위해 안무한 발레—그 춤은 시간의 내면에 의해 어떻게든 가능하게 된—로 들려질 수 있다.
추가 정보:
http://www.permagnus.org/pm/artwork/electroacoustic/GravitonDance/
린보페이의 음악과 설치물은 2018년 홍콩 뉴 뮤직 앙상블 및 에스키유 스튜디오, 라르스 리엔(노르웨이), 굿 컴퍼니 아트(뉴질랜드), 베를린 피아노퍼쿠션(독일), 프레크 아웃(예: 스톡홀름 현대 박물관 2008), 내셔널 갤러리(싱가포르 2015), 오나시스 센터(아테네 2014), 월드 스테이지 디자인(카디프 2013)과 협력하여 세계적으로 발표되고 있다. 엘리앙트Hélianthe 콩쿠르 결승 진출자(2018-19)였으며, 북유럽 관현악 작곡가(스타방에르 2002) 1등 상, 관객상 포럼(몬트리올 1996)을 받았다. 피아노 및 작곡(1995년 오슬로 음악학사), 음악 컴퓨팅(1999년 파리 이르캄), 음악학(2003년 파리 음악학 박사), 다중양상multimodal 환경에서의 소리 지각과 디자인(2015년 스톡홀름 왕립기술원 철학 박사). 그는 서울대학교에서 전자음악 작곡과 멀티미디어를 가르치고 있으며, 정기적으로 학술지와 여러 대회에서 발표하고 있다. 그는 프론티어의 평론 편집자이며, ‘국제 컴퓨터 음악 협회’ 아시아-오세아니아 지역 책임자 및 사운드아일랜즈의 설립자이다.
작곡가 누리집: http://www.permagnus.org/